Spotkanie w Gothenborgu podsumowujące pierwszą część projektu Opticities
W dniach 10-12.06.2015r. w Gothenborgu odbył się Steering Committee Meeting. Spotkanie dotyczyło projektu Opticities, w którym Neurosoft bierze udział jako jedyna firma z Polski. Uczestnicy -25 partnerów z 6 państw Unii Europejskiej- podsumowali półmetek projektu.
Głównym punktem programu były raporty z aktualnego postępu prac. Reprezentantem Neurosoftu był Bartosz Czapiewski – project manager w projekcie Opticities. W Gothenborgu została przedstawiona ostateczna architektura systemu, która została rozpisana na dwa zadania.
W ramach pierwszego pakietu zadań (WP1), zespół miał przygotować system do zbierania danych o przejeżdżających pojazdach z urządzeń pomiarowych rozlokowanych na wjazdach do miasta Wrocław. W wyniku prac, zostało stworzone odpowiednie narzędzie do kolekcji danych w czasie rzeczywistym, w których skład wchodzą: preselekcja wagowa, mierzenie wymiarów pojazdu, rozpoznawanie marki i modelu oraz tablic rejestracyjnych i tablic ADR. Następnie dane są agregowane w Centrum Zarządzania Ruchem we Wrocławiu. Częścią uzupełniającą zadanie było przygotowanie narzędzia do wyciągania danych (dynamicznych oraz stałych) z bieżącej sytuacji na wrocławskich drogach. Celem całego WP1 było zbieranie i usystematyzowanie danych dotyczących pojazdu i uwarunkowania miasta w jednym systemie centralnym.
Kolejny pakiet zadań (WP5) opisuje przygotowanie systemu do generowania tras dla pojazdów niebezpiecznych oraz nienormatywnych. System ten ma korzystać z danych przygotowanych w ramach zadania pierwszego (WP1), na podstawie których wyznaczy najbardziej optymalną trasę przejazdu dla wskazanego pojazdu. Żeby pojazd mógł skorzystać z zaprojektowanych funkcjonalności, powinien być wyposażony w on-board unit z nawigacją. Stworzeniem modelu takiego panelu w ramach Opticities miała zająć się firma Volvo, która z przyczyn wewnętrznych zawiesiła swoje działania w projekcie. Z tego względu zespół Neurosoftu wyszedł z inicjatywą przejęcia zadania, przygotowując dedykowany substytut nawigacji.
Jej rola ogranicza się do niezbędnych funkcji:
- odbiera i wyświetla wszelkie informacje przygotowane przez system centralny,
- generuje trasy dla konkretnego pojazdu, który wcześniej wysłał zapytanie o zaproponowanie trasy.
Wizualizacja architektury systemu została przedstawiona w filmie reklamowym.
Projekt Opticities to również platforma testowa wytworzonych narzędzi/systemów/norm , wraz z pełna ich dokumentacją.
„Wykazanie pełnej adekwatności wyników pracy do zapotrzebowania struktury Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyczyni się do ich implementacji w większych miastach Europy” podkreśla Bartosz Czapiewski.
Nadchodzącym wyzwaniem dla Neurosoftu są oficjalne testy systemu z zadań WP1 i WP5, które zaplanowane są między 06.07.2015r, a 05.10.2015r. Neurosoft będzie przez okres 3 miesięcy testować system do nawigowania kierowcy oraz generowania tras w obszarze aglomeracji miejskiej. Zadaniem nowo powstałego narzędzia będzie optymalizacja trasy przejazdu dla kierowcy pojazdu ciężarowego, przewożącego ładunki niebezpieczne lub nienormatywne, chroniąc w ten sposób obszar miejski przed :
- nadmierną emisją dwutlenku węgla
- hałasem
- zagrożeniem wydostania się substancji niebezpiecznych
- niszczeniem dróg przez pojazdy ponadnormatywne
- nieświadomym kierowcą, który mógłby utknąć pod zbyt niskim przejazdem, opóźniając dotarcie towaru na czas i niszcząc pojazd.
Po przeprowadzeniu testów, firma Neurosoft otrzyma informację zwrotną na temat poprawności działania systemów od kierowców w postaci wypełnionych kwestionariuszy.