Celem projektu było opracowanie i wdrożenie systemu do zarządzania przestrzenią parkingową, służącego do precyzyjnego określania stanu zajętości miejsc parkingowych, w szczególności dla transportu ciężkiego, w oparciu o precyzyjną detekcję i klasyfikację pojazdów na wjeździe i wyjeździe oraz moduł bilansowania wyposażony w algorytm poprawy wyniku w oparciu o model statystyczny.
Opracowany system posiada nastepujace, kluczowe cechy:
- źródło danych – układ pomiarowy, bazujący na integracji wskazań skanera lidar-2D wraz z analizą obrazów z dedykowanych do ITS kamer wideo. W celu uzyskania wysokiej (wymaganej) jakości detekcji, umożliwia trójwymiarowe odtworzenie bryły pojazdu (długość, wysokość). W odróżnieniu od dostępnych systemów komercyjnych, układ nie ingeruje w nawierzchnię jezdni, nie stwarza tym samym problemów przy instalacji oraz w trakcie użytkowania. Systemy instalowane w pasie drogowym narażone są nie tylko na silne działanie czynników środowiskowych, ale również czynników związanych z eksploatacją (drgania, spaliny, środki czyszczące) oraz utrzymaniem (zasolenie) infrastruktury drogowej, co będzie uwzględnione zarówno po stronie konstrukcyjno/mechanicznej, jak i softwarowej.
- jakość danych – opracowano precyzyjny układ detekcji, identyfikacji i klasyfikacji pojazdów, bazujący na sieciach neuronowych i własnych algorytmach ANPR/MMR, w tym na nowatorskim na skalę światową algorytm klasyfikacji w oparciu o analizę zdjęć wideo. Układ prawidłowo prawidłowo również w wypadku sytuacji nietypowych, bazujących na rzeczywistych zachowaniach kierowców (np. cofania lub parkowania na wjeździe na parking). Jakość danych pomiarowych sprawia, że system nie wymaga częstej kalibracji (wskutek błędów pomiarowych).
- statystyczna korekta – system wyposażono w samouczący się model statystyczny (statystyczny model systemu parkingowego), bazujący na wskazaniach systemu bilansowania oraz wynikach okresowej kalibracji, służący do poprawy wskazań zajętości parkingu.
- kompatybilność – interfejsy i protokoły transmisji danych opracowano zgodnie z międzynarodowymi standardami TL-S2012, Datex II, dzięki czemu bedzie możliwość zastosowania systemów na całym świecie.
System został poddany ocenie jakości i funkcjonalności zgodnie z wymaganiami określonymi przez Dyrekcję Autostrad Bawarii Południowej. Wyniki testowe pozyskano m.in. na parkingu referencyjnym BAB-A9 Gelbelsee, we Wrocławiu (ZABERD S.A.) oraz na MOP Witowice. Ostatecznie wykazano, że funkcjonalność i jakość systemu NeuroPark wypełnia wymogi zdefiniowane przez ABDSB w Monachium.
Projekt realizowany był we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie.