Oct-2012 ÷ Sep-2015

Mobis

Ocena bezpieczeństwa pieszych przy pomocy analizy wideo

Krajowe NeuroCar

Celem projektu było opracowanie i przetestowanie metody oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych przez jezdnie przy pomocy automatycznej analizy obrazu wideo. Ocena bezpieczeństwa oparta była na wykrywaniu konfliktów pomiędzy pojazdami i pieszymi, czyli sytuacji, które potencjalnie mogłyby skończyć się wypadkami.

W ramach projektu zainstalowano eksperymentalny system do detekcji i śledzenia pojazdów i pieszych w obrębie przejść dla pieszych. Technologię wykrywania, identyfikacji i śledzenia obiektów dostarczył Neurosoft. Zebrano dane dotyczące zachowania się pojazdów i pieszych z wielu tygodni obserwacji. Opracowano technikę wyznaczania konfliktów – niebezpiecznych zdarzeń na przejściu, w których trajektorie pojazdów i osób przecinały się. Na bazie statystyki występowania konfliktów zaproponowano metodę oceny poziomu bezpieczeństwa na wskazanym przejściu.

Niebezpiecznych zdarzeń jest wielokrotnie więcej niż wypadków. Z tego powodu oceny bezpieczeństwa można dokonać na podstawie kilkumiesięcznych, a nie kilkuletnich obserwacji. Dzięki tej metodzie możliwa jest obiektywna ocena skuteczności rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych na przejściach przez jezdnie.

Projekt realizowany był wspólnie z Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie.

Więcej informacji można znaleźć na pod adresem: https://obserwatoriumbrd.pl/projektybadawcze/mobis/

Identyfikator
PBS1/A2/8/2012
Czas trwania
2012-10-01 ÷ 2015-09-30
Koszty
419,137.00 PLN
Dotacja
80 %
Politechnika Warszawska
card image
Instytut Transportu Samochodowego
card image
Komitet Badań Naukowych
card image